ဆရာမခံယူခ်က္ကေလးပါ

My photo
“ေက်ာင္းဆရာမ ဘဝ ကို ငယ္စဥ္ ကတည္းေရာက္ခဲ့တ့ဲ “ ကေလးတို. ဆရာမ ေလ ” ၊ အင္း - ခုေတာ့လည္း “ လူႀကီးတို. ဆရာမ ေပါ့ ” ။ ေရဒီယို က အသံလႊင္ ့ေနတာလည္း ႏွစ္ေပါင္း မနည္း ေတာ့ပါပဲလား ။ လူမွဳေရးလုပ္ငန္းကိုေတာ့ အျမဲေရွ ့တန္းတင္ထားေလ့ရွိတာ ငယ္စဥ္ကတည္းကပါ။

ဆရာမကိုယ္တိုင္သီဆိုေသာခေလးတို ့ရဲ ့ဆရာမသီခ်င္းေလးပါ


Tuesday, July 23, 2013

ျမန္မာႏို္င္ငံေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းစဥ္ (၅)

ေအာ္ - ဘာလိုလိုနဲ.တစ္ဝါမ်ားေတာင္ ဆိုျပန္ျပီကိုး ---

               “ သေႏၶ-ေတာထြက္- ဓမၼစက္ - ေဟာျမြက္သံခ်ိဳ - လဝါဆို “ ရယ္လို.
 ေရွးစာဆိုႀကီးမ်ားက ဆိုထားခ့ဲႀကပါတယ္ ။ ဒီလို အႏႈိင္းမ့ဲတ့ဲ “ ျမတ္ဗုဒၶ “ နဲ.သက္ဆို္င္ တ့ဲေန.ထူေန.ျမတ္မွာပဲ “ ျမန္မာႏိ္ုင္ငံ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းစဥ္ အ
မွတ္(၅) ကို တင္ဆက္ေပးလိုက္ပါရေစ--

အားလံုးရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ႀကပါေစ

းးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးး


အခန္း ()    ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ယံုႀကည္ခ်က္မ်ား ေျပာင္းလဲလာပံု

၁။    ။ ပ်ဴေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ

ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာႏိူုင္ငံဖြါး တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ဘကပါသည္။ ေအဒီ () ရာစုမွ () ရာစု 

အထိ ထြန္းကားဒခ့ဲေသာပ်ဴတို.သေရေခတၱရာ ျမိဳ.ေဟာင္းေဒသမွာဗိႆႏိုး ႏွင့္ ဟန္လင္း

  ေဒသမ်ားပါဝင္ေနျခင္းကိုေတြ.ရပါသည္။ ပ်ဴမ်ားကိုေရွးျမန္မာမ်ားဟု ေခၚဆိုႏို္င္ေႀကာင္း သိရပါ 

သည္။ပ်ဴဆိုေသာ အဓိပၸါယ္မွာလည္း( ျဗဟၼာ= ျမန္မာ) ဟု ဖြင့္ဆိုထားသည္ကို ေတြ.ရပါသည္။

သေရေခတၱရာသည္ အိႏၵိယေျမာက္ပိုင္း-ေတာင္ပိုင္းတို.ႏွင့္ဆက္သြယ္ခ့သည့္အတြက္ဗုဒၶဘာသာ 

 ထြန္းကားခ့ဲပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း၏ ရုပ္ပြါး ဆင္းတုေတာ္မ်ား မကိုးကြယ္သည့္ 

ဘာသာမ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ကေမၻာဇ ေခၚ ရွမ္းျပည္အေနာက္ဖက္ လင္းယန္းနယ္ေျမ တြင္ 

ဗုဒၶျမတ္စါာဘုရား၏ အယူဝါဒကိုလက္ခံယံုႀကည္ေနႀကသည့္ရဟန္း သံဃာေတာ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ 

ရွိေနျပီလည္းျဖစ္ပါ၏။  

အထက္ပါ လင္းယန္းေဒသ မွ တရုတ္ ကုန္သည္မ်ားသည္ သေရေခတၱရာ သို. သြားေရာက္ကာ 

ကုန္ေရာင္း ကုန္ဝယ္ ျပဳေလ့ရွိခ့ဲႀကပါသည္။ သို.ေႀကာင့္ပင္ လင္းယန္းေဒသ မွ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရား 

ဓမၼမ်ား ၊ စာေပ က်မ္းဂန္မ်ားနွင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားပါ   သေရေခတၱရာ သို.ေရာ္ကရွိ ပ်ံ.ပြါးသြား 

ခ့ဲ ေႀကာင္းသိရပါသည္။ ထိုက့ဲသို. သိရွိရသည္မွာလည္း ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၏ ေလ့လာစူး 

စမ္းမႈအရ သေရေခတၱရာ ဗိႆႏိုးနယ္ေျမအတြင္းမွ ဗုဒၶရုပ္ပြါးေတာ္မ်ား ၊ ေရွးေဟာင္းေက်ာက္စာ

 ႏွင့္ စာေပမ်ားစသည့္ သမို္င္းဝင္ အေထာက္အထားမ်ားကို တူးေဖၚေတြ.ရွိခ့ဲေသာေႀကာင့္ဟု ဆိုပါ 

ကလည္း မွားမည္မဟုတ္ပါ။

ခရာစ္ သကၠရာဇ္  - ရာစုႏွစ္ ေရာက္သည့္အခါ ၄င္းဗိႆႏို္းမွာပင္ အဓိကက်ေသာ ဘုရားေက်ာင္း

 ေတာ္ႀကီးႏွင့္ ဗုဒၶေကာ်ကဆင္းတုေတာ္ႀကီးတစ္ဆူကို ထုလုပ္လႉဒါန္းခ့ဲႀကသည္ကိုလည္း  ေတြ.ရပါ 

သည္။ ထိုမွ်မကေသးပဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားကိုပါ ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းခ့ဲႀကပါသည္။ ထို.ေႀကာင့္  

ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာဘာ သာသနာသည္ ပ်ဴေခတ္ မွာပင္ ဖံြ.ျဖိဳး ထြန္းးကားလာခ့ဲသည္ကို အထင္အ 

ရွားေတြ.ရွိရျခင္းျဖစ္ပါ၏ ။

ပ်ဴလူမ်ိဳးတို.သည္လည္း မိန္းကေလးေရာ ေယာက်ားေလးပါ အသက္()ႏွစ္အရြယ္ေရာက္သည္ ႏွင့္ 

ဦးေခါင္းမွ ဆံပင္မ်ားရိတ္ ( ကတံုး တံုး) ျပီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသို.သြားကာ သာသနာ့ေဘာင္ကို ခုိလံႈ 

ႀကရပါသည္။ အသက္ ၂၀ - ျပည့္ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းသံဃာဆိုင္ရာ က်င့္ဝတ္ မ်ားကို 

မေစာင့္ထိန္း မလိုက္နာႏို္င္သည့္အခါ လူျပန္ထြက္ႀကရပါသည္။

ထို.ျပင္ ပ်ဴ တို.သည္ ဗုဒၶသာသာနာ၏ အဆံုးအမကို လိုက္နာ က်င့္သံုးေသာေႀကာင့္  ကိုယ္- 

ႏႈတ္-ႏွလံုး သံုးပါးလံုးယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ.ႀကသလို တရားေစာင့္သူမ်ားျဖစ္ကာရိုးသားေျဖာင့္

မတ္ သူမ်ား ျဖစ္ႀကပါသည္  ။ ထိုမွ်မကေသးပဲ ပ်ဴတို.၏ တရားဥပေဒ စည္လည္း ဗုဒၶျမတ္

ဘုရား၏ အဆံုးအမ ကို အေျခခံထားသည့္အတြက္ ရုပ္ပိုင္းထက္ စိတ္ပိုင္းဆို္င္ရာ ျပဳျပင္မႈ

ကို အေလးထားႀကသည္ကို ေတြ. သိ ရပါသည္ ။

ဥပမာ ပ်ဴႏွစ္ဦး တရားရံုးမွာ ရင္ဆိုင္ရသည့္အခါ ဗုဒၶရုပ္ပြါးေတာ္ႀကီးေရွ.သို. သြားကာ အေမႊးတိုင္ 

မ်ားထြန္းညွိ ပူေဇာ္ကာ စိတ္မွာ သီလေဆာက္တည္ႀကရပါသည္ ။ သီလယူျပီးေနာက္မွ မိမိ၏ အ

ျပစ္ကို စဥ္းစား ဆင္ျခင္ႀကရပါသည္။ ထိုနည္းျဖင့္ မိမိတို။၏ အျပစ္ကို သိရွိ ဝန္ခံႀကရပါသည္။

ခရာစ္ေတာ္မေပၚမီ ဘီစီ ၃၀၈ - ခု ၊ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅ - ခု ႏွစ္မွာ ပါဋလိပုတ္ျပည္ တြင္  

အရွင္ မဟာ ေမာဂၢ ပုတၱတိႆ အမည္ရေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ႀကီး ဦးေဆာင္ေသာ ရဟႏၱာ 

မေထရ္ျမတ္ႀကီးတစ္ေထာင္တို.သည္ ဗုဒၶျမတ္ဘုရား ေဟာႀကားေတာ္မူခ့ဲေသာ အဆံုးအမတရား 

ဓမၼမ်ားေပ်ာက္ကြယ္တိမ္ေကာမသြားေစရန္ တတယသံဂါယနာတင္ခ့ဲႀကျပီး ရဟန္းအတုအေယာင္ 

မ်ားႏွင့္ သာသနာ့အႏၱရာယ္မ်ားကို ကာကြယ္ခ့ဲႀကပါသည္။ 

ထိုအခ်ိန္ - သာသနာ သကၠရာဇ္ ၂၃၅ - ခုႏွစ္မွာ သာသနာျပဳအဖဲြ.မ်ားကိုလည္း  ကိုးတိုင္း ကိုး႒ာန 

သို.ေစလႊတ္ကာသာသနာေတာ္ကိုပ်ံ.ပြါးေစရန္ႀကိဳးပမ္းေတာ္မူခ့ဲႀကပါသည္။ အရွင္ဥတၱရ မေထရ္  

အမႉးျပဳေသာ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ႀကီးငါးပါးသည္ ျမန္မာႏို္င္ငံေတာင္ပိုင္းရွိ သုဝဏၰဘူမိ ေခၚသထံု 

သို.ႀကြေရာက္ကာ သာသနာျပဳခ့ဲႀကပါသည္။ ထို.ေႀကာင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံ၏ ဗုဒၶသာသနာသည္ ယင္း 

သုဝဏၰဘူမိ ေခၚ သထံု မွ စတင္ထြန္းကားခ့ဲသည္ဟုလည္း ယံုႀကည္ရပါသည္။

ပထမ ႏွင့္ ဒုတိယ ရာစုႏွစ္ ေရာက္သည့္အခါ ဗုဒၶျမတ္ဘုရား၏ ေႀကးသြန္းရုပ္ပြါးေတာ္ႀကီး တစ္ဆူကို 

သြန္းလုပ္ျပီး သုဝဏၰဘူမိ (သထံု) မွာပင္ ကိုးကြယ္ခ့ဲေႀကာင္း သိရွိရပါသည္ ။ ၄င္းအေထာက္ အထား

မ်ားအရ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ကို ျမန္မာႏို္င္ငံတြင္ မြန္လူမ်ိဳး တို.ကလည္း စတင္ ကိုးကြယ္ ခ့ဲႀက 

သည္မွာ အထင္အရွားျဖစ္ပါသည္။

ထို.အျပင္ အိႏၵိယ ႏွင့္ သီရိလကၤာမွ ေထရဝါဒ အရွိန္အဝါမ်ားသည္လည္း ျမန္မာႏို္င္ငံသို.တစတစ 

ဝင္ေရာက္ပ်ံ.ႏွံ.လာခ့ဲပါသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာသည္ ပ်ဴ တို.၏ သေရ

ေခတၱရာမွာ အခို္င္အမာ ေတာင့္တင္းစြာႏွင့္ တိုးတက္ ထြန္းကားေနျပီးျဖစ္ပါ၏ ။     အေႀကာင္းမွာ  

အိႏၵိယ တာင္ပိုင္း ေဒသ၏ ဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ဆက္ႏြယ္မႈသည္ သီရိလကၤာာထက္ပိုျပီး အဓိကက် 

သည့္အတြက္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ 

ထိုမွ်မကေသးပဲ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းမွ ဗုဒၶဝါဒသည္ မြန္ႏွင့္ပ်ဴတို.၏ဆရာမ်ားျဖစ္ခ့ဲသည္ဟုလည္း  

ယူဆႀကပါသည္။ ထိုေခတ္ဦးပိုင္းမွာပင္ ျမန္မာႏို္င္ငံေအာက္ပိုင္း မွ ပ်ဴႏွင့္ မြန္တို.ေဒသတြင္ ပါဠိဗုဒၶ 

ဘာသာ စာအုပ္ စာေပမ်ား အႀကီးအက်ယ္ ထြန္းကားေပးထြက္ေနျပီလည္းျဖစ္ပါသည္။

 ဤသို. ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားေသာ ဗုဒၶစာေပမ်ားသည္ ကမၻာတစ္လႊားက အဘိဓမၼာမ်ား

 ေလ့လာ သင္ႀကား ပို.ခ်ရာမွာ အေျခခံဘာသာရပ္အျဖစ္ ထားရွိခ့ဲရသည္ဟုလည္း သိရပါသည္။ 

ထို.ေႀကာင့္ ယေန.ျမန္မာႏီုင္ငံတြင္ ပ်ံ.ပြါး ထြန္းကားလ်က္ရွိေနေသာ တိပိဋကတ္စာေပမ်ားသည္ 

လည္း ပ်ဴႏွင့္ မြန္တို.၏ ပါဠိဓမၼစာေပမ်ားအစား ဝင္ေရာက္လာသည္ဟု ယံုႀကည္ထားႀကပါသည္။   

ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာ သမို္င္းစဥ္ (၆) --  ပုဂံေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ   

ကိုေစာင့္ ေမွ်ာ္ ပါရန္-------



No comments:

Post a Comment

ေရးထားသမွ်ေလးေတြအဖတ္မ်ားႀကျပီးကလစ္၍လည္းဖတ္နိုင္ပါတယ္

ေအာက္ပါနိုင္ငံေတြမွမိတ္ေဆြအသီးသီးအလည္လာေရာက္သည္

Flag Counter